افرادی که شخصیت ضد اجتماعی دارند هرگز به حقوق دیگران اهمیتی نمی دهند و آزادانه آنگونه که می خواهند عمل می کنند. آنها رفتاری بسیار خشن، تند، سنگدلانه و … با اطرافیان خود دارند و بعد از این رفتارها هرگز احساس پشیمانی نمی کنند. به طور کلی شخصیت ضد اجتماعی افراد مبتلا به این اختلال موجب می شود که آنها در نهایت تن به جرم های سنگین دهند.

در سطح جامعه همواره می توان افرادی را مشاهده کرد که رفتارهای آنها با قوانین اجتماعی جامعه در مغایرت است. در برخی از مواقع نیز می توان از جانب این افراد شاهد  رفتارهای مجرمانه بود. بسیاری از این افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا سایکوپاتی هستند. با توجه به اینکه ریشه بسیاری از جرم های اجتماعی به این اختلال بر می گردد، این مقاله به صورت اجمالی به معرفی و بررسی این موضوع پرداخته است.

شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

افرادی که شخصیت ضد اجتماعی دارند هرگز به حقوق دیگران اهمیتی نمی دهند و آزادانه آنگونه که می خواهند عمل می کنند. آنها رفتاری بسیار خشن، تند، سنگدلانه و … با اطرافیان خود دارند و بعد از این رفتارها هرگز احساس پشیمانی نمی کنند. به طور کلی شخصیت ضد اجتماعی افراد مبتلا به این اختلال موجب می شود که آنها در نهایت تن به جرم های سنگین دهند زیرا پایبندی به قوانین اجتماعی برای آنها قابل درک و باور نیست. اصولا افراد مبتلا به این اختلال ظاهر و رفتار بسیار عادی دارند و در عملکرد آنها هیچ مورد غیر عادی قابل مشاهده نیست، اما سابقه رفتاری آنها به خوبی می تواند گویای وجود این اختلال باشد.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی یا ASPD یک بیماری شخصیتی است که در آن فرد مبتلا توانایی سازگاری با موازین اجتماعی را ندارد نمی‌تواند خشم خود را کنترل کند. این اختلال شخصیتی جزو اختلالات گروهBمی‌باشد و افراد مبتلا به این بیماری تمام حقوق دیگران را نادیده می‌گیرند. این بیماری غالباً بعد هجده سالگی علائم خود را بروز می‌دهد.

  • از هر ترفندی برای فریب و بهره کشی از دیگران استفاده می کنند.
  • در روابط فردی و اجتماعی آنها بی احترامی، سنگدلی استبداد، غرور و …. دیده می شود.
  • دروغ، خصومت، پرخاشگری و … در عملکرد آنها بسیار رایج و متداول است.
  • آنها نسبت به اطرافیان خود هیچ حس همدردی ندارند، به همین دلیل بی عذاب وجدان دست به هر کاری می زنند.
  • اضطراب بالا، تحریک پذیری، رفتارهای پر خطر و عدم پذیرش مسئولیت از علائمی است که در شخصیت ضد اجتماعی به وفور دیده می شود.

 

این اختلال در بین افرادی که در جامعه نامناسبی از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی می کنند شیوع بیشتری دارد و می تواند از همان دوران کودکی خود را نشان دهد. اختلال شخصیت ضد اجتماعی در کودکان و نوجوانان با نام اختلال سلوک شناخته می شود و خود را با  علائمی همچون پرخاشگری، حیوان آزاری، دزدی، فرار، دروغ و … نشان می دهد. در نهایت می توان گفت شناسایی و درمان این اختلال در همان دوران کودکی می تواند از بروز جرم های بزرگتر و مشکلات غیر قابل جبران جلوگیری کند از این رو دریافت خدمات درمانی از یک متخصص صاحب نام همچون دکتر مینا عسکری زاده می تواند بسیار مفید و موثر واقع شود.

خصوصیات فرد مبتلا به اختلال شخصیتی ضد اجتماعی

این اختلال در اثر عوامل ترکیبی به وجود می‌آید و وجود یک عامل به این معنا نیست حتماً که فرد مبتلا به بیماری اختلال ضد اجتماعی است. شخص مبتلا به این بیماری توانایی مسئولیت پذیری ندارد وبه مسائل کاری یا مالی متعهد نیست. چنین فردی بیشتر اوقات سعی می‌کند رفتاری مستبدانه داشته باشد و احساس غرور بیش از حد می‌کند. دروغ گویی و فریب از دیگر شاخصه‌ی افراد ASPD است و با پرخاشگری و رفتار مجرمانه به دیگران بی احترامی می‌کنند. این افراد نمی‌توانند ارتباژ سالمی با دیگران برقرار کنند و حتی شوخی‌های آن‌ها به منظور بازیچه قرار دادن و اذیت کردن دیگران به نفع لذت شخصی خود می‌باشد. این افراد توانایی برنامه ریزی برای زندگی خود را ندارند و از کارهایی که انجام می‌دهند، احساس گناه نمی‌کنند.

شخصیت ضد اجتماعی

علائم فرد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی

چهار نشانه اصلی این اختلال شامل خود محوری، رفتار تکانشی، فقدان وجدان و جاذبه‌ی سطحی می‌شود. فرد مبتلا به این بیماری به دنیایی که با تنهایی آمیخته شده است عادت کرده است و طوری زندگی می‌کند که گویی هیچ دوست و آشنایی ندارد. این افراد معمولاً احساس می‌کنند با دیگران تفاوت دارند. چنین شخصی هیچ وقت احساس گناه نمی‌کند و اگر کسی آن را فریب بدهد، از او متنفر می‌شود.

دلایل ابتلا به بیماری ASPD

بیماری اختلال شخصیتی ضد اجتماعی دلیل مشخص و ثابت شده ای ندارد اما طبق فرضیات برخی از محققین، این بیماری به طور کلی به دو علت بروز پیدا می‌کند.

۱:برخی محققین معتقدند اگراین بیماری در ژن فرد موجود باشد، رفتار‌های فرد در طول زندگی باعث بروز و اوج گیری این بیماری می‌گردد.

۲:عامل دیگری که در شکل گیری این بیماری نقش دارد، تغییراتی است که ممکن است در وغز و عملکرد آن رخ بدهد.

عواملی که ابتلا به بیماریASPDرا افزایش می‌دهند

گاهی در شخص عواملی وجود دارد که زمینه ابتلا به این بیماری می‌شوند و در نهایت فرد بیمار می‌گردد. یکی از این عوامل آزار دیدن فرد در کودکی است که تا الان نیز آثار مخرب همراه او است. عامل بعدی فضای رشد فرد در خانواده است که اگر فضای خانواده پرخاشگرانه باشد، ممکن است فرد را به سمت این بیماری بکشد. عامل سوم نیز ابتلا به بیماری سلوک در کودکی فرد است که در بزرگسالی به بیماری اختلال ضد شخصیتی تبدیل می‌شود.

عوارض این بیماری

-اذیت کردن خود و خانواده توسط فرد مبتلا به بیماریASPD

-خودکشی  و رفتار های خشونت آمیز برای به کرسی نشاندن حرف خود

-ابتلا به اعتیاد و کشش به سمت آسیب‌های اجتماعی مانند دزدی

تعداد ابتلای مردان نسبت به زنان به این بیماری هفتاد درصد بیشتر است و افراد اغلب از سن چهل تا پنجاه سالگی مبتلا به این بیماری می‌گردند.

جهت درخواست مشاوره بصورت انلاین با ما در تماس باشید

اشتراک گذاری
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

keyboard_arrow_up
× whatsapp