عزت نفس به این معنی است که چه تصوری از خود دارید و چقدر شخصیت خود را دوست دارید به عبارت دیگر عزت نفس به این معنی است که شما چقدر برای خودتان ارزش قائل می شوید. اما عزت نفس از کجا نشات می گیرد؟ عزت نفس از تجربه های زندگی در سنین پایین منشا می گیرد که تعیین کننده حس خود ارزشی در فرد می باشد.

منظور از عزت نفس چیست؟

عزت نفس به این معنی است که چه تصوری از خود دارید و چقدر شخصیت خود را دوست دارید.

عزت نفس به این معنی است که چه تصوری از خود دارید و چقدر شخصیت خود را دوست دارید به عبارت دیگر عزت نفس به این معنی است که شما چقدر برای خودتان ارزش قائل می شوید. اما عزت نفس از کجا نشات می گیرد؟ عزت نفس از تجربه های زندگی در سنین پایین منشا می گیرد که تعیین کننده حس خود ارزشی در فرد می باشد. عزت نفس بالا به فرد کمک می کند تا از داشته های خود و شخصیت خود احساس رضایت داشته باشد و از این طریق احساس خوبی نسبت به خود دارد. این احساس خوب فرد به خود و زندگی اش سبب می شود تا فرد به سمت کار های نامناسب مثل مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی نرود.

 عزت نفس اعتماد به نفس یعنی چه؟

اعتماد به نفس به این معنی است که فرد به استعداد ها و توانایی خود باور داشته باشد و قبول داشته باشد که وقتی کاری را انجام می دهد می تواند در آن موفق شود. البته برخی افراد در یک زمینه ممکن است اعتماد به نفس بالا داشته باشند و در زمینه های دیگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشند. آبراهام مازلو روانشناس آمریکایی معتقد است بین اعتماد به نفس در مورد توانایی های خاص فردی و اعتماد به نفس به عنوان یک ویژگی شخصیتی تفاوت وجود دارد. خودکارآمدی اصطلاحی است که برای اعتماد به نفس در مورد مهارت های فردی مورد استفاده قرار می گیرد. خودکارآمدی به این معنی است که فرد باور دارد وقتی در کاری مشغول به فعالیت است و مهارت لازم در آن زمینه را دارد، در آن کار موفق می شود.

می توان گفت اعتماد به نفس زمینه را برای داشتن عزت نفس بالا فراهم می کند. اعتماد به نفس بالا باعث می شود تا فرد احساس کند دارای شایستگی لازم است و توانایی های خود را باور دارد. باورمندی به توانایی ها سبب می شود تا فرد به اهداف خود برسد.

 

اعتماد بنفس

راه های تقویت عزت نفس

همانگونه که گفته شد عزت نفس به معنای محترم دانستن خود با تمام نقص های موجود است. برای داشتن عزت نفس بالا می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

  • تغییر در باور ها و افکار اولین راه کسب عزت نفس است. ما باید بدانیم که همه ی انسان ها دارای نقایصی هستند که موجب می شود در بسیاری از مواقع تن به اشتباه دهند. همچنین زیبایی ظاهری امری نسبی است که برای هر فردی تعریف متفاوتی دارد. پس نباید کل داشته ها خود را به واسطه چند نقص شخصیتی و ظاهری زیر سوال برد. باید به جای این افکار بیهوده بر برطرف کردن معایب و تقویت محاسن تمرکز کرد.
  • اهمیت دادن به ظاهر و سلامت خود یکی دیگر از راه های کسب عزت نفس است. اگر ما از سلامت بدن خود اطمینان داشته باشیم و به آن اهمیت دهیم، احساس رضایت می کنیم. این در حالی است که زیبایی ظاهری نیز می تواند این احساس را در ما ایجاد کند. لازم به ذکر است منظور از زیبایی ظاهری زیبا، زیبنده بودن است.
  • انجام ورزش روزانه و حضور در جمع های مثبت از شیوه های دیگر دست یافتن به عزت نفس است. در واقع تغییر سبک زندگی از شیوه نادرست به درست، احساس رضایت را به ارمغان می آورد.
  • داشتن هدف به زندگی معنا می بخشد. برای داشتن عزت نفس بهتر است که برنامه منظمی برای زندگی تعریف شود. همچنین بهتر است که کوچکترین دستاوردی مهم دانسته شود.
  • ذهن آزادانه می تواند به هر مبحثی چه به صورت مثبت و چه منفی بیندیشد. بنابراین در دست گرفتن کنترل ذهن و هدایت آن به مسیر خودشکوفایی منجر به افزایش عزت نفس می شود.

عزت نفس

راه های تقویت اعتماد بنفس

باور به توانایی های فردی و تکیه بر دانش و تخصص بدون واهمه از شکست، بیانگر وجود اعتماد بنفس بالا است. برای افزایش اعتماد بنفس راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

  • جسورانه اندیشیدن و وارد عمل شدن ریشه در اعتماد بنفس بالا دارد. برای داشتن این حجم از جسارت لازم است که سطح دانش و تخصص را ارتقا داد. هرچه مطالعه بیشتر باشد اعتماد بنفس نیز بیشتر خواهد بود.
  • جا زدن در میانه راه نشان دهنده نبود اعتماد بنفس است. هر موفقیتی حاصل بارها شکست و زمین خوردن است پس نباید با تجربه یک شکست احساس درماندگی و ناتوانی کرد.
  • وجود افکار مثبت می تواند نقش پررنگی را در افزایش اعتماد بنفس ایفا کند. بهتر است که کنترل ذهن در دست گرفته شود و افکار مثبت جایگزین افکار منفی شود. در واقع لازم است که واژه نمی شود و نمی توانم کاملا حذف شود.
  • موفقیت های بزرگ حاصل موفقیت های کوچک است پس نباید ساده از کنار آنها خود عبور کرد.
  • قدرت نه گفتن یکی دیگر از ویژگی های افراد با اعتماد بنفس است. در واقع نباید خود را در موقعیت هایی قرار داد که مورد تایید و پسند ما نیست.

در نهایت باید گفت عزت نفس و اعتماد بنفس اگرچه دو مقوله جدا از هم هستند اما وجود هر دوی آنها به یکدیگر وابسته است. بنابراین با تجدید نظر در باورها و شیوه زندگی می توان به موجودی ارزشمند و متکی به خود تبدیل شد.

اشتراک گذاری
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

keyboard_arrow_up
× whatsapp