خیانت در رابطه عاطفی (رابطه موازی، رابطه فرازناشویی، پیمان شکنی)

یکی از دردناک ترین تجربه هایی که یک زوج عاطفی می توانند تجربه کنند، خیانت است. بسیاری از افراد برای پذیرش یک رابطه عاطفی متعهدانه به بلوغ نرسیده اند به همین دلیل نمی توانند تمام وکمال در یک رابطه حضور پیدا کنند. خیانت در رابطه عاطفی نه تنها رابطه را به قهقرا می برد بلکه منجر به آسیب روانی جدی به طرف مقابل نیز می شود.

یکی از دردناک ترین تجربه هایی که یک زوج عاطفی می توانند تجربه کنند، خیانت است. بسیاری از افراد برای پذیرش یک رابطه عاطفی متعهدانه به بلوغ نرسیده اند به همین دلیل نمی توانند تمام وکمال در یک رابطه حضور پیدا کنند. خیانت در رابطه عاطفی نه تنها رابطه عاطفی را به قهقرا می برد بلکه منجر به آسیب روانی جدی به طرف مقابل نیز می شود.

خیانت در رابطه عاطفی

انواع خیانت در رابطه عاطفی

خیانت دارای ماهیت یکسانی است اما می توان آن را به انواع مختلفی تقسیم کرد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

  • رابطه موازی: رابطه موازی شکلی از رابطه است که فرد در آن رابطه قبلی خود را دوست دارد اما نمی تواند به آن وفادار بماند بنابراین تصمیم می گیرد همزمان با پارتنر فعلی خود با فرد جدیدی وارد رابطه شود. نمی توان دلیل مشخصی برای رخ دادن این شکل از خیانت بیان کرد اما اصول رخ دادن آن به عدم رضایت برمی گردد. حتی برخی از افراد از رابطه موازی برای ابراز وجود و یا انتقام گیری استفاده می کنند.
  • رابطه فرازناشویی: برخی از افراد در رابطه جنسی خود نمی توانند به یک نفر بسنده کنند. در این صورت این افراد به خود اجازه می دهند به غیر از همسر و پارتنر خود با افراد دیگری نیز وارد رابطه جنسی شوند. بسیاری از این افراد عدم رضایت جنسی را بهانه می کنند و خود را محق می دانند که اقدام به این عمل کنند. به هر حال رخ دادن این اتفاق به معنای عدم تعهد به یک رابطه اصولی است.
  • پیمان شکنی: برخی از افراد در رابطه های رسمی قرار ندارند یعنی روابط آنها بر مبنای پیمان ها و قرارهای دونفره شکل گرفته است. وجود چنین رابطه ای نمی تواند مجوزی برای خیانت در رابطه عاطفی باشد. در واقع پیمان شکنی، همان خیانت است و هیچ تمایزی بین رابطه رسمی و غیر رسمی وجود ندارد.

دلایل خیانت

خیانت در رابطه عاطفی  هیچ توجیهی را نمی پذیرد و رخ دادن آن خلاف باورهای عرفی و اخلاقی هر جامعه ای است. اصولا افراد با مشکلات شخصیتی و فکری تن به خیانت می دهند. با توجه به مطلب ذکر شده می توان علت رخ دادن خیانت در رابطه عاطفی  را به موارد زیر خلاصه کرد:

  • عادی دانستن خیانت به علت مشکلات فکری، تربیتی و یا خانوادگی
  • ترس از خیانت دیدن و پیش گرفتن موضع دفاعی
  • نارضایتی جنسی
  • ابتلا به اختلالات شخصیتی
  • تجربه هیجان
  • عدم اعتماد بنفس و عزت نفس کافی
  • انتقام گیری
  • تنوع طلبی

همانطور که مشهود است در بسیاری از مواقع خیانت به بحران های شخصیتی برمی گردد بنابراین به راحتی می توان با کمک یک روان درمان زبده همچون مینا عسکری زاده این قبیل بحران ها را پشت سر گذاشت.

 

خیانت

مراحل مختلف خیانت در رابطه‌ی عاطفی

برای این‌که یک خیانت عاطفی صورت بگیرد، مراحل مختلفی وجود دارد‌. این خیانت به گونه‌ای نیست که یک شبه انجام بپذیرد بلکه نیاز به طی کردن فرآیندی دارد که ما در ادامه آن را برای شما توضیح می‌دهیم:

  1. دوستی معصومانه: گاهی اوقات دیده می‌شود که برخی از افراد به عنوان دوست یا همکار با جنس مخالف خود دوست می‌شوند و در ابتدا بر این باورند که این دوستی، یک دوستی ساده است و هیچ گونه ملاقاتِ با منظوری با طرف مقابل نخواهند داشتو در نهایت خیانتی صورت نخواهد گرفت. در صورتی که انسان اگر با یک فرد در ارتباط باشد و احساسات خود را با او در میان بگذارد، کم و بیش به او وابستگی پیدا می‌کند.
  2. شیفتگی: در این مرحله شما با در میان گذاشتن عواطف مختلف خود با فرد دیگر، به درک افکار و ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل می‌پردازید و از صحبت کردن با او احساس نشاط می‌کنید.

این احساس به قدری پیش می‌رود که باعث می‌شود شما به مخفی کاری عاطفی بپردازید.

  1. مخفی کاری: حال که صحبت از مخفی کاری شده‌است، ما این مرحله را نیز برای شما توضیح می‌دهیم. در واقع شما زمانی به فریب دادن خود می‌پردازید که همسر یا شریک زندگی شما از رابطه‌ی شما و همکار یا دوستتان مطلع نباشد. در این صورت شما می‌دانید که اگر شریک زندگیتان از این رابطه باخبر شود، واکنش خوبی نشان نخواهد داد. بنابراین شروع به پنهان کردن رابطه‌ی خود از همسرتان می‌کنید.
  2. وابستگی عاطفی: در نهایت وابستگی عاطفی پیش می‌آید و زمینه‌های خیانت عاطفی را فراهم می‌کند.

در این مرحله شما از تمامی جهات عاطفی، جسمی و روحی به طرف مقابل خود وابستگی پیدا کرده‌اید و نمی‌توانید آن را ترک کنید.

به هر میزان که دیدار شما با همکار یا دوستتان افزایش یابد، به همان میزان نیز احساسات شما از همسرتان دور خواهد شد و در نهایت سبب از هم پاشیدن زندگیتان می‌شود.

آیا روابطی که با خیانت عاطفی آغاز می‌شوند، ماندگاری دارند؟

آیا روابطی که با خیانت عاطفی آغاز می‌شوند، ماندگاری دارند؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم، می‌‌گوییم که این مسئله در مورد همه‌ی افراد یکسان نیست. یعنی گاهی اوقات این گونه روابط پایدار هستند و گاهی اوقات نیز ناپایدار.

با این وجود، تمامی تحقیقات نشان داده‌است که تنها سه الی پنج درصد از این روابط می‌توانند ادامه داشته‌باشند و پایدار بمانند. این میزان یعنی این که احتمال دوام یافتن روابط ناشی از خیانت عاطفی بسیار کم است و مشخص نیست که زندگی شما قربانی این رابطه شود یا نشود.

کسی که چنین رابطه‌ای را شروع می ‌کند، در اصل یک احساس لذتی در همان اوایل رابطه دارد و از صدماتی که در آینده به وجود می‌آید، مطلع نیست. این فرد سعی دارد ویژگی‌هایی که در همسرش موجود نیست را با ویژگی‌های دیگری تطبیق دهد و تمام ویژگی‌های مثبت را در فرد مقابل جستجو نماید.

به طور کلی چون این گونه روابط بدون آمادگی قبلی و حتی بدون تفکر به وجود می‌آیند، چندان پایدار نیستند چرا که افراد بر اساس هوسرانی خود این رابطه را آغاز می‌کنند و دیگر نمی‌توانند آن را ترک نمایند. در نهایت نیز دچار انواع اسیب‌های جسمی و روحی می‌شوند.

اشتراک گذاری
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

keyboard_arrow_up
× whatsapp