یکی از مهمترین اصول رسیدن به اهداف و آرزوها داشتن یک برنامه منسجم و پایبندی به انجام آن است. اما بسیاری از افراد در زندگی خود دچار اهمال کاری می شوند یعنی برنامه های زندگی خود را جدی نمی گیرند و انجام کارهای روزانه را به تعویق می اندازند. این امر در طولانی مدت منجر به انباشته شدن کارها و عقب افتادن از زندگی می شود.

یکی از مهمترین اصول رسیدن به اهداف و آرزوها داشتن یک برنامه منسجم و پایبندی به انجام آن است. اما بسیاری از افراد در زندگی خود دچار اهمال کاری می شوند یعنی برنامه های زندگی خود را جدی نمی گیرند و انجام کارهای روزانه را به تعویق می اندازند. این امر در طولانی مدت منجر به انباشته شدن کارها و عقب افتادن از زندگی می شود. با توجه به اینکه بسیاری از انسان ها درگیر این عادت مخرب هستند این مقاله به ارائه راهکارهایی جهت  رهايي از اهمال کاری پرداخته است.

اهمال کاری چیست

انسان ها اگر بتوانند پتانسیل های خود را شناسایی و در جهت به فعلیت رسیدن آنها تلاش کنند به موفقیت زیادی دست می یابند. اما متاسفانه اهمال کاری به مشکل فراگیری در سطح جامعه تبدیل شده است که در آن انسان ها کارهای خود را پشت گوش می اندازند و تمایلی به انجام آنها ندارند. آنها اگر کاری را نیز عملی کنند در دقایق آخر و با پایین ترین کیفیت این کار را انجام می دهند. اهمال کاری نه تنها منجر به دور شدن از اهداف می شود بلکه در طولانی مدت به عزت نفس و اعتماد بنفس انسان ها نیز آسیب می زند زیرا آنها ناکامی های خود را به عدم شایستگی خود مربوط می دانند.

راهکارهای برطرف کردن اهمال کاری

  • علت اهمال کاری می تواند به نداشتن اعتماد بنفس، عدم وجود انگیزه، کمال گرایی، افسردگی و … برگردد. بنابراین در قدم اول لازم است این مشکل ریشه یابی شود تا در صورت لزوم اقدامات جدی تری صورت گیرد.
  • تعیین هدف و یا آرزو برای زندگی در رهایی از اهمال کاری بسیار موثر است. هر فردی لازم است برای تمامی بخش های مختلف زندگی خود برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت تعریف کند.

اهمال کاری

 

  • تدوین یک برنامه منظم و پایبندی به آن یکی دیگر از راه های رهایی از اهمال کاری است. لازم است در این برنامه ریزی سخت گیری نشود زیرا موجب خستگی و زدگی می شود. بهتر است طرح های تشویقی نیز برای پایبند ماندن به برنامه در نظر گرفته شود.
  • عادت یکی از ویژگی های اخلاقی مشترک در بین تمامی موجودات زنده است. با کمک معجزه عادت می توان به هر برنامه و رفتاری پایبند شد. بنابراین بهتر است انجام کارهای روزانه را به عادت های دائمی تبدیل کرد.
  • انجام کارهای مشکل بهتر است در اولویت هر کاری قرار گیرد زیرا هر چه کارهای باقی مانده آسانتر باشد امکان عملی شدن آنها بیشتر است.
  • قانون دو دقیقه می گوید هر کاری که به کمتر از دو دقیقه زمان نیاز دارد باید سریع انجام شود. با تبعیت از این قانون حجم کارهای انباشته شده کاهش می یابد.
اشتراک گذاری
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

keyboard_arrow_up
× whatsapp