در روابط عاطفی، انسان ها احساس خود را به اشتراک می گذارند تا به آرامش و امنیت دست یابند. اما اگر یک رابطه در مسیر سالم و درست پیش نرود، فرد نه تنها به آرامش دست نمی یابد بلکه به مشکلات جسمی و روحی نیز گرفتار می شود. تشخیص رابطه عاطفی مسموم از طریق نشانه های آن امری آسان است از این رو این مقاله به بررسی این قبیل نشانه ها اختصاص یافته است.

در روابط عاطفی، انسان ها احساس خود را به اشتراک می گذارند تا به آرامش و امنیت دست یابند. اما اگر یک رابطه در مسیر سالم و درست پیش نرود، فرد نه تنها به آرامش دست نمی یابد بلکه به مشکلات جسمی و روحی نیز گرفتار می شود. تشخیص رابطه عاطفی مسموم از طریق نشانه های آن امری آسان است از این رو این مقاله به بررسی این قبیل نشانه ها اختصاص یافته است.

رابطه عاطفی مسموم

آشنایی با نشانه های رابطه عاطفی مسموم

آگاهی یافتن از نشانه های رابطه ناسالم می تواند منجر به تصمیم گیری درست و اصولی شود. اصولا رابطه عاطفی مسموم خود را با نشانه هایی به شرح زیر نشان می دهد:

  • گاهی در روابط عاطفی عادت با عشق اشتباه گرفته می شود. لازم است انسان ها برای تمایز دادن این دو احساس به بلوغ کافی رسیده باشند.
  • در برخی از افراد ممکن است عشق وجود داشته باشد اما از احترام خبری نباشد. در واقع می توان گفت عشق زمانی مفهوم پیدا می کند که با احترام و آزادی همراه باشد بنابراین عدم وجود احترام می تواند نشانه یک رابطه عاطفی مسموم باشد.
  • تمرکز دو طرف بر نکات منفی یکدیگر پیامدی جز دلزدگی و فاصله ندارد. لازمه یک رابطه سالم تاکید بر نقاط قوت و مثبت رابطه است. نمی توان پذیرفت دو انسان سالم در محیطی پر از تناقض و اختلاف عاشق هم باشند.
  • لازمه یک رابطه عاطفی سالم، اعتماد و باور داشتن یکدیگر است. انسان تا دنیای فکری و رفتاری کسی را قبول نداشته باشد نمی تواند او را به عنوان شریک عاطفی خود بپذیرد. در واقع اشتراک گذاری احساس با فردی غیر قابل اعتماد کار اشتباهی است.
  • در یک رابطه عاطفی مسموم دو طرف هیچ گونه رشد و پیشرفتی نمی کنند. در واقع آنها به جای تمرکز بر موارد ضروری و مهم بر عوامل حاشیه ای متمرکز هستند و بیشتر وقت خود را با بحث و جدل می گذرانند. لازم به ذکر است وجود بحث و اختلاف نظر در هر رابطه ای طبیعی است اما جنجال و دعوا نمی تواند نشانه خوبی باشد.

رابطه عاطفی مسموم

موارد ذکر شده تنها بخشی از نشانه های یک رابطه عاطفی مسموم است. ناسالم بودن یک رابطه می تواند با نشانه های دیگری نیز نمود پیدا کند اما آنچه مهم است تصمیم گیری درست در خصوص این رابطه است. گاهی می توان با کمک گرفتن از یک مشاور قابل اعتماد مانند مینا عسکری زاده رابطه را احیا کرد. گاهی جدایی می تواند بهترین انتخاب باشد و در این صورت نیز کمک مشاور می تواند از درد جدایی بکاهد.

چه زمانی باید یک رابطه‌ی عاطفی مسموم را ترک کنیم؟

معمولاً تمام کردن یک رابطه برای افراد کار سختی می‌باشد. مخصوصاً اگر این رابطه چندین یال عمر کرده‌باشد و حال در صدد اتمام قرار گرفته‌باشد.

گاهی اوقات افراد برای این‌که بتوانند دلبستگی خود را حفظ کنند و دچار بحران نشوند، تلاش می‌کنند رابطه‌ی عاطفی مسموم خود را ادامه دهند. نکته‌ی واقعی اینجاست که این رابطه اگر سالم باشد ادامه دادن آن سودمند است اما اگر سالم نباشد، فرد باید برای این‌که صدمه‌ی کمتری ببیند، این رابطه را ترک کند.

شما نیز اگر درگیر یک رابطه‌ عاطفی مسموم شده‌اید، بهتر است با توجه به نکات زیر هر چه سریع‌تر این رابطه را ترک نمایید.

  • اگر شما به طور مدام در رابطه‌ی عاطفی خود مشاهده می‌کنید که احترامتان زیر پا قرار می‌گیرد و حرمت‌های رابطه از بین رفته است، بهتر است این رابطه را ترک نمایید. این به این دلیل است که شکستن حرکت یک رابطه توسط طرفین، باعث بیماری رابطه می‌شود و در نهایت به جسم و روح افراد آسیب می‌رساند.
  • زمانی که شما در رابطه‌ی عاطفی خود رنج را بیشتر از لذت تجربه می‌کنید، این رابط یک رابطه‌ی مسموم به شمار می‌رود. بنابراین لازم است که رابطه‌ی مسمومی که دارید را ترک کنید.
  • اگر یکی از طرفین در زندگی قبلی خود کسی را داشته و هنوز غرق در گذشته است، نمی‌تواند به خوبی بحران‌های موجود در رابطه‌ی فعلی را مدیریت کند و حتی به طرف مقابل خود عشق بورزد. بنابراین لازم است که چنین رابطه‌ای نیز سریعاً ترک شود.

روش‌های ترک رابطه‌ی عاطفی مسموم

روش‌های ترک رابطه‌ی عاطفی مسموم

اگرچه ترک یک رابطه‌ عاطفی مسموم می‌تواند سبب افسردگی شخص شود و یا حتی به اندام‌های جسمانی مختلف او نیز ضربه بزند اما هرچه زودتر فرد یک رابطه‌ عاطفی مسموم را تمام کند، به نفع خودش است. روانشناسان برای ترک رابطه‌ی عاطفی مسموم روش‌هایی را ارائه کرده‌اند:

  1. برای این‌که شما بتوانید رابطه‌ی عاطفی مسموم خود را ترک کنید، باید توجه داشته باشید که خودتان اولویت رابطه هستید و اگر قرار است به شما آسیبی برسد، بهتر است در آن رابطه نمانید.
  2. روش دوم برای ترک رابطه عاطفی مسموم، شناخت ویژگی‌ها و نیازهای خود از رابطه می‌باشد. اگر طرف مقابل نتوانست نیازهای شما در رابطه را تأمین نماید، این رابطه یک رابطه‌ی بیمار محسوب می شود‌.
  3. روش سوم بزای ترک یک رابطه عاطفی مسموم این است که شما در زنذگی خود به استقلال دست پیدا کنید. اگر در گذشته شما از نظر روحی و مالی به همسر یا دوست عاطفی خود متکی بوده‌اید، بهتر است نیازهای مختلف خودتان را به تنهابی برطرف کنید.
  4. گام بعدی در این زمینه این است که به ندای درون خود گوش فرا دهید و اکر احساس می‌کنید که رابطه‌ی شما یک رابطه‌ی ناخوشایند است، آن را ترک نمایید.

کلام پایانی

گاهی اوقات دیده می‌شود که افراد مختلفی درگیر روابط عاطفی شده‌اند اما مدیریت برخی از این روابط ضعیف است و باعث می‌شود فردی که در رابطه وجود دارد، آسیب ببیند.

رابطه‌ عاطفی مسموم نشانه‌های مختلفی دارد و تچسط روش‌هایی که روانشناسان گوناگون ارائه کرده‌اند، درمان می‌شود.

این رابطه باید با درک موقعیت هرچه زودتر به پایان برسد تا فرد بتواند زندگی آینده‌ی خود را از بحران نجات دهد.

اشتراک گذاری
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

شاید از این نوشته‌ها هم خوشتان بیاید

keyboard_arrow_up
× whatsapp